Sempre
s’ha dit que una molt bona manera d’ordenar el pensament és posant totes les
nostres idees per escrit, doncs bé, els textos reflexius és el que ens permeten
fer.
Ens
aquest tipus de textos se’ns plantegen tres qüestions que són: de quina manera
ha canviat la percepció de la realitat, quines estratègies d’aprenentatge ajuden a realitzar aquest canvi i com et sents durant el procés.
Aquest procés comporta fer un pensament amb un mateix sobre l’aprenentatge que
ha fet, intentant ordenar les idees que un té al cap, i deixant-les anar sobre
el paper, sigui amb sentiments, amb estricta racionalitat o sigui un simple
llistat d’idees.
Un
text reflexiu ens serveix per pensar sobre allò que ja sabem d’una forma íntima
i personal, ens permet escriure segons el que ja sap però també sobre el que es
busca en una lectura. També fan que reformulem, i això ens ajuda a reconstruir
el pensament, fet que fa que aprenguem a pensar, ja que promou una memòria que
no és mecànica, sinó una memòria que implica seleccionar, reduir i ordenar.
Aquesta transformació que fem al escriure un text reflexiu és fruit d’un diàleg
amb els altres però més important encara, amb nosaltres mateixos.
Tant
de cara al mestre com de cara a l’alumne penso que és una pràctica molt i molt
positiva, ja que com ja he anat dient permet que el nen s’expressi amb
llibertat, posi en pràctica el seu autoconeixement tant de sentiments com de
coneixements i és una bona eina per la mestra per veure quina evolució fa un
nen, com s’expressa i que l’ha captivat més de tot el procés d’aprenentatge ja
sigui un projecte o d’un treball concret.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada