divendres, 19 d’octubre del 2012

Habilitats lingüístiques

Benvolguts, 

Penso que ja és hora de prendre consciència de certes coses que tenen molta més importància i transcendència de la que ens pensem com ara la competència comunicativa. Aprendre una llengua no és només fer servir el codi lingüístic, sinó molt més ja que implica adquirir tota una serie d'habilitats que orienten sobre com usar el codi. Aquestes habilitats les explicaré més endavant; ara em centraré en fer cinc cèntims de la competència comunicativa.

Des de la nostra infància adquirim coneixements de gramàtica de la primera llengua i aprenem els registres de la primera llengua, diem així que adquirim una capacitat de la primer llengua. Aquesta capacitat ha d'estar lligada a una experiència social, a unes necessitats, a una acció.
Segons Gumper i Hymes existeix una competència comunicativa que és un conjunt de normes que es van adquirint al llarg del procés de socialització, que parlant-oient ha de saber per comunicar-se.

Aquesta competència exigeix tan l'habilitat d'utilitzar la llengua com saber-se situar en el context comunicatiu de cada comunitat. I se sap que es manifesta a través de sistemes primaris (comunicació quotidiana) i sistemes secundaris (major elaboració i complexitat).
Resolem dir que la competència comunicativa és la capacitat que abraça tant el coneixement de la llengua com l'habilitat per utilitzar-la. 
Té quatre components i són els següents: lingüística (domini del codi lingüístic), sociolingüística (regles socioculturals d'ús), discursiva (habilitat de produir i interpretar diferents tipus de discursos en qualsevol gènere)  i estratègica (estratègies de comunicació verbal i no-verbal).


Tal com havia dit abans a continuació us explicaré les habilitats lingüístiques que posseïm, ja que són bàsiques per a tota persona i és important conèixer-les i saber-ne alguna cosa. 

La primer habilitat lingüística és la de llegir que és un procés a través del qual es compren un text escrit. 
Aquesta té quatre implicacions remarcades segons Isabel Solé: la primera que és un procés actiu, ja que qui llegeix ha de construir el significat del text, la segona és que vol aconseguir un objectiu, perquè sempre llegim per algun motiu, la tercera és que és un procés d'intersecció entre qui llegeix i el text i l'última és que és implicar-se en un procés de predicció i inferència continua, que significa que és necessària l'habilitat de comprendre algun aspecte del text pel seu context. 


La segona habilitat lingüística és la d'escriure que és el procés mitjançant el qual es produeix un text escrit i significatiu. Aquesta ha de tenir en comptes els aspectes formals, que són la cal·ligrafia, la relació so-grafia i la disposició de les lletres a l'espai, també els aspectes lingüístics que són els que estan relacionats amb el llenguatge com la morfologia, lexicologia, etc. i per últim els aspectes discursius que serien la composició del text i les seves característiques (adequació, coherència, cohesió, variació i correcció).



La tercera habilitat lingüística és parlar que significa expressar el nostre pensament mitjançant el llenguatge articulat de forma coherent, clara i amb correcció i adequació a la situació comunicativa.





La quarta i última habilitat lingüística és escoltar que vol dir comprendre un missatge a partir d'engegar un procés cognitiu de construcció de significat i d'interpretació d'un missatge pronunciat oralment.
Escoltar demana un seguit de coses: un paper actiu i participatiu, respecte per l'emissor i les seves idees, ser objectiu, que l'oient sàpiga descobrir de que parla i trobar-ne les idees principals i saber reaccionar al  missatge i respondre si cal.



Les quatre habilitats lingüístiques que posseïm són claus per a comunicar-nos els uns amb els altres; sovint tendim a no donar-l-s'hi gaire importància ja que donem per descomptat que les tenim, i no valorem la gran dependència que tenim d'elles per poder-nos comunicar, expressar, dialogar, parlar, etc.
Llegir ens permet, culturitzar-nos, ampliar el nostre coneixement a través de llibres i articles, ens permet als alumnes estudiar de llibres de text, de power points per exemple.
Escriure fa que sigui possible posar per escrit tots els nostres pensaments, que puguem redactar i composar un text. Parlar podríem dir que seria l'habilitat més bàsica de totes, ja que és la que primer s'aprèn; els nadons el primer que fan és emetre sons fins que ja comencen a dir algunes paraules. Però no ens podem oblidar d'escoltar ja que sense ell no seria possible parlar, perquè no sabríem com es pronuncien les paraules; degut a que la parla s'aprèn com la majoria de les coses per imitació, i mai hem sentit a una persona parlar no podrem imitar-la.


He pensat que us pot interessar una pàgina web que parla de forma molt simple i de forma breu i concisa sobre les habilitats lingüístiques: Pont de mar blava i també us proposo visitar una pàgina web on es poden fer proves de llengua per saber el nivell que un té: Lingu@net World Wide

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada